A tanszéki doktorandusz-képzés stílusjegyei
1999. szeptember 17.
-
Fontos, hogy a doktoranduszok minél kevésbé elszigetelten végezzék kutatásaikat.
A szakmai kommunikációnak és önképzésnek, valamint az előadói gyakorlat
megszerzésének fontos eszköze a szakszeminárium. Ezért javasoljuk,
hogy a Tanszékhez tartozó doktoranduszok legalább az első két évben a Tanszék
által szervezett két szakszeminárium egyikében vegyenek részt (az alábbi
két név inkább a szakszeminárium témakörét jelöli, nem biztos, hogy ez
lesz a tényleges, indexben megjelenő név):
Jelfeldolgozás és optimalizáció
Beágyazott rendszerek tervezése
-
Elképzeltünk egy publikációkban mért, nagyjából betartható előrehaladási
ütemet:
2. félév: magyar/angol nyelvű konferencia előadás
(pl. Tempus Workshop szintű)
3. félév: magyar nyelvű folyóirat cikk (pl. Alaplap,
vagy valami hasonló)
4. félév: (igazi) nemzetközi konferencia előadás
5. félév: Periodica Polytechnica cikk benyújtása
6. félév: külföldön megjelenő folyóiratnak cikk
benyújtása
Ez egy elképzelt ütemezés, ehhez érdemes mérni az előrehaladást: nagyjából
így lesz a doktorandusznak a folyamat végére kellő mennyiségű publikációja.
A Dékáni Hivatal WEB lapján a közeljövőben megjelenik az a – Doktori Tanács
által elfogadott - anyag, amelyben az egyes publikációk pontokban mért
értékelésének irányelvei, és a PhD fokozat eléréséhez szükségesnek ítélt
minimális pontszám megtalálható.
-
Mivel a doktoranduszok (órarendi és egyéb okokból) a Tanszéken folyó általános
kom-mu-ni-ká-ci-ó-ban (pl. tanszéki értekezlet) sokszor csak esetlegesen
tudnak részt venni, egyéb kapcsolódásuk a tanszéki dolgozókkal általában
gyenge, ezért valamilyen külön fórumot is rendezünk számukra.
-
A megfelelő témavezetés csak rendszeres kapcsolaton keresztül fejthető
ki. Ezért javasoljuk, hogy a témavezető hetente legalább egyszer üljön
le doktoranduszával beszélgetni szakmai munkájáról.
-
A Tanszék minden doktorandusza számozott és nyilvántartott kulcsot (kulcsokat)
kap minden olyan helyiséghez, ahová be kell jutnia. Ezekről a kulcsokról
NEM SZABAD MÁSOLATOT KÉSZÍTENI. A kulcsokra fokozottan ügyelni kell, és
elvesztésüket azonnal be kell jelenteni, nehogy esetleg illetéktelen nagy
értékű eszközöket tulajdonítson el. A tanszéki riasztó rendszerhez mindenki
saját kódot kap, ezt tartsa titokban.
-
Tanszéki eszközöket csak külön tanszékvezetői engedéllyel szabad a Tanszék
területéről kivinni, akkor is, ha más tanszékre, munkavégzés céljából stb.
kell valamit átvinni.
-
Az adminisztrációban fel lehet venni a szigorúan a munkához szükséges irodaszereket,
beírva az ott található füzetbe. Ezeket az eszközöket a szűk tanszéki költségvetésből
szerezzük be, ezért kérjük, mindenki takarékoskodjon. Firkapapírnak például
a használt számítógéppapír éppen olyan jó, mint egy új lap.
-
A kártyás tanszéki másolóhoz a doktoranduszok az adminisztrációban kapnak
kártyát. Tömeges másolást azonban sem a gépek, sem a költségvetés nem bírnak
el, ilyesmit a konzulens segítségével a Központi Könyvtárban lehet másoltatni.
-
A szobák szinte mindegyikében van (belső) telefon. A telefonokkal kapcsolatos
jogosultságokról az adminisztrációban lehet tájékozódni. Mindenki kap saját
telefonkódot, ami a magánbeszélgetéseinek nyilvántartását, illetve jogosultságainak
általános használhatóságát segíti. Fontos szabály, hogy magánbeszélgetést
mindenki 0-val kezdeményezzen, mert a magánbeszélgetések költségeit a tanszék
nem tudja fedezni.
-
A külső cégekkel, kollégákkal való kapcsolattartásnak sok módja van, ezek
különböző költségűek. A legolcsóbb az elektronikus mail, lehetőleg ezt
használjuk. Faxot csak a titkárnők adhatnak fel.
-
A Tanszéki adminisztrációban becsületkasszás alapon lehet kávét, ill. üdítőt
inni. Kérjük, mindenki vigyázzon arra, hogy fogyasztásának legyen meg a
fedezete, vagy azonnal fizesse ki, mert a következő beszerzés csak a befizetett
pénzből történhet.
-
A Tanszéken hét végén is lehet dolgozni. Ilyenkor az E portán a füzetbe
be kell írni az érkezés és távozás időpontját, vagy a beléptető kártyával
közvetlenül be lehet jutni az R épületbe. Távozáskor gondosan áramtalanítani
kell, élesíteni kell a riasztót, stb. az előírások szerint (különösen gondosan
kell erre figyeljen az utolsónak elmenő akkor, ha többen is benn tartózkodtak).
-
A Tanszék munkafegyelmének szinten tartása, illetve javítása a doktoranduszok
munkafegyelmének fenntartását is igényli.
A doktoranduszokra is vonatkozik az a tanszéki szabály, hogy
- vagy jelen vannak 9 és 14 óra között a Tanszéken,
- vagy az adminisztrációval tudatják, hogy hol vannak
és mikor jönnek,
- az órarendi elfoglaltságot mindenkinek fel kell
tüntetni az adminisztrációban található információs táblán,
- ha valaki valamilyen okból otthon vagy a könyvtárban
stb. dolgozik, akkor is lehetőleg kétnaponta (vagy ennél gyakrabban) nézze
meg postáját, illetve a neki hagyott üzeneteket.
(Ez értelemszerűen a rövidebb-hosszabb külföldi utakra is vonatkozik.)
Minden doktorandusz jelentse be az utazását az előadás szövegének beküldésével
egyidejűleg Nagyné Évánál akkor is, ha útikérelmet nem kell az Egyetemnek
benyújtania. Ez célszerűen email-en történik (mitadm@mit.hu, a tervezett
előadás és a konferencia pontos adatainak megadásával. (A Dékáni Hivatal
WEB lapján olvasható az email használatához ajánlott szabályok email kódexe.)
A minimális fegyelemhez hozzátartozik a tanszéki értekezleten, a tanszéki
doktori vitákon és a védéseken való kötelező részvétel is.
-
Ahhoz, hogy a Tanszék és ezen belül az infrastruktúra működjék, minden
dolgozónak kell legyen valamilyen közfeladata.
Ezért minden doktorandusz is kap valamilyen – tipikusan infrastruktúra
működtetési – tanszéki közfeladatot (PC/SUN operátor, könyvtár, miniszimpózium
szervezése, stb.)
A doktorandusz által végzett munkát félévenként értékeljük.
-
A doktorandusz - jelentősebb elfoglaltsággal járó – feladatokat (konferencia
szervezésben való részvétel, rendszeres tanszéki feladat, stb.) csak a
konzulensével való egyeztetés után fogadjon el.
-
Mivel a tanszéki doktoranduszok a Tanszéken művelt témakörökben végzik
kutatásaikat, ezért célszerű, ha a szigorlati témák, és az ezekre felkészítő
kötelező tantárgyak is döntően ugyanebből a körből kerülnek ki. A doktoranduszok
koncentrációja egy-egy tárgyra azért is fontosnak tűnik, mert nívós doktorandusz
tárgyat csak megfelelő hallgatói létszám mellett gazdaságos kialakítani
és működtetni. Másrészt a kari tárgyak között az eddigiekben megjelent
egy alacsony követelményeket támasztó, könnyűsége folytán népszerű tárgyakból
álló réteg. Hallgatóinkat ezen tárgyak helyett inkább a komoly felkészítést
adó tárgyak felé akarjuk irányítani, ezért hangsúlyozzuk, hogy a tárgyfelvételt
csak a konzulenssel való előzetes egyeztetés alapján tehetik meg a doktoranduszok.
-
Nem túl gyakran, de előfordult, hogy a doktorandusz témát/konzulenst váltott,
mert valamilyen várakozásai nem teljesültek az eredeti felállásban. Ez
általában szerencsétlen, ha mintegy 3 év után történik, jobb lenne, ha
minél hamarabb kiderülne egy-egy esetleges váltási igény.
-
Aki konferencián előadást tart, az előtte a tanszéken minden esetben tartsa
meg az előadását valamilyen formában (szakszeminárium, szakmai délután,
külön szervezett előadás – a lényeg az, hogy élő tanszéki emberek előtt
tartsa)!
-
Mivel a tudományos közéletben egyre nagyobb a folyóiratok értéke, el kell
érnünk azt, hogy a tanszéki konferencia-előadások minél nagyobb hányada
jelenjen meg folyóiratokban. Ezért aki konferencián előadást tart, az 3
hónapon belül nyújtsa be az előadást vagy átdolgozott változatát valamilyen,
a témavezetővel egyeztetett folyóirathoz, illetve a témavezetővel egyeztetve
döntsék el, ha –valamilyen okból – nem tartják folyóiratba benyújthatónak.
A tényleges megjelenés nem kötelező előírás, de ez a cél, és kiemelten
értékeljük a megjelenést. Az előadás/cikk benyújtására vagy be nem nyújtására
a félév végi munkabeszámolóban térjen ki!
-
Előadásának ill. más publikációjának szövegét mindenki a benyújtás utáni
héten tegye elektronikusan hozzáférhetővé WEB-lapján keresztül. Ennek módja:
http://www.mit.bme.hu/local/elpub.html. (Az IEEE álláspontja szerint ez
nem jelent copyright problémát, ha valahol ez gondot jelent, ott csak az
Abstract-ot tegyük fel, hivatkozással a megjelenés helyére.) Amennyiben
a WEB-re feltett anyag tovább fejlődik – pl. konferencia cikkből folyóirat
cikké, vagy könyv fejezetté -, akkor a konzulenssel egyeztetve az új anyag
hozzáférhetővé tételével együtt esetleg a régebbit érdemes lehet levenni
a WEB-ről, hogy a legjobb anyagaink legyenek fent.
-
Minden doktorandusz alakítsa ki a tanszéki rendszeren belül a saját (fényképpel,
hozzáférési és egyéb tudnivalókkal ellátott) WEB oldalát.