Scotland Arrival
I. évfolyam 2. szám

Első utam Skóciába

Úgy általában semmi különös nem történt az úton, részleteiben mégis érdekes volt.
Budapesttől Londonig repültem a British Airways-szel. Elég kellemes volt, főleg a csodaszép idő miatt. Végig lehetett látni a tájat, amerre repültünk. Különösen Londont nézhettük sokáig, mert tettünk három kört leszállás előtt. Érdekes mintákat lehet a levegőből látni. Nyilván nem csak Londonra igaz ez, de rá különösen. Egész hatalmas területeken látszik, hogy szabályosan tervezték es építették be. Tele egyforma epületekkel, merőleges utcákkal, stb. Ezek a területek azért nincsenek túlsúlyban az összképben, de jellemző foltok.

London óriási. Csakúgy mint Budapest, mindketten túl vannak azon a méreten, hogy a levegőből össze lehessen őket hasonlítani, vagy egyáltalán fel lehessen fogni, mekkorák. Mindenfelé csak a várost lehetett látni, jó nagy zöld foltokkal, autópályákkal, és épületgócokkal. Anno, amikor Amerikába reültem, Chicago sokkal látványosabb volt a hatalmas, földbe szúrt fogpiszkálói miatt.

A repuloteren jo sokaig utazgattam mindenfe'le mozgojardakon, a megfelelo officer bepecsetelte a megfelelo vizumot, megjott a csomagom is, a vamos ram se nezett es maris a metro (tube) penztarnal alltam sorba a jegyert. Jo draga volt (3.20), ennek megfeleloen jo sokat is utaztam, majd egy orat a King's Cross palyaudvarig. Egykor indult a vonat Edinburgh-ba. Erdekes volt, hogy az erkezo vonatoknal a kesest eleg pontosan irtak ki, es eleg rendesen frissitettek az adatokat. Pl. jott egy vonat Edinburgh-bol, aminel negyed ora alatt a keses 15 percrol felment 17 percre, es pontosan annyit is kesett :)

A vonatut cirka 4 es fel ora volt. Do:ngetett az intercity, csak 3-4 alkalommal allt meg, es szerintem joval 120 folott ment nyilt palyan (nem tudom megtippelni, de akar 140-160 is lehetett). Egyebkent a buszok kb 8 oraig mennek.

A vonatbol tunt fel igazan, hogy Angliaban mennyire egyformak a hazak. Egy-egy telepulesen egesz utcasorok neznek ki pontosan ugyanugy, minden haz egyforma voros teglabol epult, ugyanott es ugyanolyan ablakokkal, mintha valami nagy gep vegigment volna es kitojta volna magabol oket. Jo szorosan egymas mellett allnak, tenyleg eleg egyenhangulatuk volt. Kozel sem olyan tarka az osszkep, mint odahaza egy-egy kisvaros, vagy falu utcajan. Ezeket egyszeruen csak lakotelepeknek hivnam, epp csak nem panelbol keszultek, es nem 10 emelet magasak. Skociara mindez mar nem volt annyira jellemzo, de itt-ott latni ilyesmit.

Edinburghban aztan felerolkodtem a borondomet a palyaudvar pinceszintjerol a jardaszintig, hogy majd buszra szallok vele (na nehogy ma' taxizzak!). Miutan egy ideig fel-le benaztam ott az utcan a borondommel, a buszok meg jottek-mentek, de egyikre sem volt kiirva semmi olyasmi, ami felbatoritott volna a felszallasra, inkabb fogtam egy taxit, "azt is ki kell probalni" kenyszeredett felkialtassal.

Megerte. Eloszoris az egyetem a varoson kivul van, jo messze. Masodszor (persze erre felkeszitettek) buszozni nem egyszeru. Plane nem akkora boronddel. Es a taxizas kulonleges volt, megerte a penzet (egyszer). Mindjart meglattam egyet, ahogy lemondtam a buszrol. Amolyan regimodi, dobozos kocsi volt, enyhen gyanus kulseju soforrel. Na, gondoltam, inkabb megvarok egy hagyomanyos autot, ahol nem kernek felarat a muzeumi utazasert. Alldogaltam egy ideig, hatha jon egy masik, valami modern, nyugati kocsi, de csak ujabb dobozok erkeztek. Aztan meguntam es beszalltam az elso ures dobozba. Utobb kiderult, hogy a vadi uj taxik is ilyen dobozok, csak kicsit modernebb kinezettel. Az ujakban az ember a muzumon kivul meg szallodaban is erzi magat, ha a penztarcajara gondol. Sejtesem szerint eleg szigoru eloirasok vonatkozhatnak a taxikra, azok jarmutipusara, belso felepitesere.

Eloszor majdnem a vezeto melle ultem be, mint otthon, de aztan gyorsan korrigaltam a mozdulatot, amikor meglattam az uvegfalat a vezeto es a hatso ules kozott, valamint a hatso ules "butorzatat". Hatul kb. ket ulessornak van hely a taxikban, de csak egy, a hatso, nagy ules van bent. Igy aztan a vezeto uvegfalaig meg van egy akkora hely, hogy a borondom elfert keresztben, es ha akartam volna sem tudtam volna ulve elerni meg az uvegfalat sem.

Odabent egy gigantikus biztonsagi ov-halo' es mindenfele feliratok fogadtak. Az halo attol volt gigantikus, hogy a vezeto ulesenek hattamlajanal volt a rogzito csat, es a kocsiban mindenfele oveket lehetett latni. Elso pillantasra nem tudtam felmerni, hogy melyik ovet hova kellene elhuzni, melyik kot be engem es melyik a borondomet, ugyhogy le is mondtam roluk.
A ficko meg nem szolt. A feliratok pedig lenyegeben a kovetkezoket arultak el: az ajto belulrol nem nyithato, valamint a vezeto egy gombnyomasara reteszelheti oket, es akkor kivulrol sem; az ablakot nem lehet letekerni; ha ezt megnyomod meleg jon, ha azt, akkor hideg; ne dumaljak a soforrel; kossem be magam (a kis naivok, es hogyan?); Edinburgh Licensed Taxi; stb.

Eleg sokaig taxiztam, delutan 5 ora, csucsforgalom volt. Igy utolag eleg egyenes uton jutottunk el az egyetemig, csak egy kerulot tettunk, de az lehetett a csucsforgalom kikerulese erdekeben. Szumma 10 fontba kerult a taxi, ami eleg mersekelt arnak tunt, kulonosen, hogy buszjegyre siman ki lehet fizetni 1.40-et is. A ficko utkozben parszor elnezest kert, hogy ez egy kicsit dragabb lesz, mert sokat allunk. (1 Font kb 230 Forint)

Osszesen kb. 48eFt-ba kerult az utazas, ebbol 27+4 volt a repulo es 17 a vonatjegy (ja, +2300 a taxi). Mindez nagyreszt a nyarnak koszonheto, amikor a repulojegyek ara 19-rol atlag 29 ezerre emelkedik. Es azota a vonatjegy arat is megemelte a MAV (toluk vettem). Megjegyzem a toluk kapott vonatjegy eleg komolytalanul nez ki (angolul nincs is rairva semmi), de az angol kalauz szo nelkul elfogadta, gondolom minden olyan jel rajta van, ami neki kell, azaz a cel es a kiindulo allomas, valamint a zonaszamozas is. Ennel azert sokkal olcsobban is el lehet jutni ide, eppen itt, a helyi utazasi irodaban latott valaki egy 30 font koruli Parizs-Edinburgh buszjegyet, kulonosen ha az ember nem nyaron, turistaszezonban akar utazni.