Scotland Arrival
I. évfolyam 4. szám

Brit utakon

A Szigetek kozlekedeserol mindenkinek a forditott forgalom jut eszebe.
Nehez ebbe ugy elmeleti szinten belegondolni, ki kell probalni ahhoz, hogy az ember igazan rajojjon: esszel lehet, hogy tud kozlekedni, de a dolgok jelentos resze osztonosen tortenik, es ugy mindig elhibazza.

Mar joparszor setaltam a varosban, es eddig meg nem sikerult megtanulnom, hogy amikor a jardarol lelepek, ne balra nezzek eloszor, hanem jobbra, mert onnan jonnek az autok. Az osszes keresztezodesben ahogy lelepek, mindjart balra nezek, hogy el akar-e valaki gazolni, es kozben jobbrol jon a halal. Eddig meg egy fekezesen kivul nem volt semmi kulonos, de erosen kell magamat szoktatni, hogy az uttesten atkelest nem osztonosen, hanem esszel kell csinalni. Pedig sok helyen fel is van festve, hogy look right, de ugyan ki bambulja az aszfaltot a belvarosban setalva?! Azt el sem tudom kepzelni, hogy milyen lehet autoval menni. Egyszer ultem itt autoban, akkor is jobb oldalt akartam beszallni a vezeto olebe, aki ennek nyilvan nem orult ;-) es akkor se mentunk 10 percnel tobbet. Raadasul, mivel itt a kormany jobb oldalon van, nalunk meg bal oldalon, aki kijon az otthoni kocsijaval a baloldalas forgalomba, azt nem irigylem.
A gyalogos benasagaim utan ugy tippelem, hogy kocsival is lehet jokat alkotni. Az egyetemen mar lattam is egy kocsit, ami az uttest jobb oldalan ment elore az elso keresztezodesig, ahol gondolom eszrevette, hogy nincs tabla, illetve van, csak a bal oldalon :-)

Amiota ezt leirtam, mar szereztem tapasztalatokat. Otthonrol voltak itt paran kocsival, (Bozoki) Jeno" vezetett. Egesz jol csinalta (azt nem tudom mennyire volt faraszto), csak egyszer-ketszer hibazott, talan 30 meter volt a leghosszabb tavolsag, amit forgalommal szemben mentunk ;-) - persze forgalom az nem volt, kulonben az elso csattanas utan, vagy inkabb meg elotte feltunik a dolog. Azert jokat lehet rohogni, kulonosen a kritikus nagy ivben jobbra es kis ivben balra kanyarok eltevesztese utan. Es az elozes eleg "huzos" dolog, mert a vezeto latja meg legutoljara, ha jon szemben valami.

Rengeteg errefele a korforgalom. Pl. a 71-es ut, ami a varosbol errefele vezet, egy komoly, ketszer ket savos, kozepen fuvel elvalasztott ut. Es csak azert nem lehet rajta haladni, mert kb szaz-otszaz meterenkent van egy ketsavos korforgalom (ami visszafele forog), ahol persze lampa nincs es a korbe-korbe menoknek van elsobbsege. Jo kis dugok szoktak kialakulni. Plane ha jon egy busz, aminek kell mind a ket sav a befordulashoz. Lampa alig van, bar ahol van, azert biztos ami sicher, oda is epitettek korforgalmat (nyilvan elobb volt a korforgalom, es utana a lampa). Azt kell mondjam, hogy a lampa nem sokat javit a korforgalmon.
Persze nem is egy lampa van. Erdemes megprobalni elkepzelni, hogy ket, ketszer ket savos ut keresztezodesebe epitett korforgalomban hany lampat kell elhelyezni, hogy ne legyen baleset. Aki megmondja a pontos szamot, annak kuldok egy fenykepet a korforgalomrol :-) Heriot-Watt poloba csomagolva. (Lampa alatt egy harmas ego"csoportot kell erteni egy kozos testben. Kulon felhivom a figyelmet arra, hogy a korforgalomban epp korozoket is meg kell allitani, ha valakit beengedunk elejuk.)

A lampak egyebkent onmagukban is megernek egy miset. Elso ranezesre ugyanugy mukodnek mint otthon: piros, piros-sarga, zold, sarga, piros (az utobbi sargara nem eskuszom meg). De lattam mar ilyet is: piros, sotet, villogo sarga, zold, sarga, piros Ugyanez a lampa 10 perc mulva sima piros, piros-sarga, zold sorozatot produkalt. Na, ezt magyarazza meg valaki! A piros, villogo sarga, zold sorozat teljesen normalis mukodes, nagyon sok helyen lattam mar.

Amerre kirandultunk, a felfoldon, rengeteg egysavos ut van, jo surun megtuzdelve "passing place"-ekkel. Eleg surun ahhoz, hogy ne kelljen visszatolatni, csak azt kalkulalgatni, hogy melyik kiszelesedesben fogunk osszetalalkozni a szemben jovo autoval. Egyebkent eleg kellemetlenek ezek az utak, ha az ember nem kapja el a ritmust, vagy tul udvarias, akkor allandoan fekezhet es felreallhat. Az egyik hasznos utikonyvem szerint van egy olyan szabaly, hogy ha busz jon, akkor annak mindig es mindenkeppen elsobbseget kell adni, meg az utrol leallva is. Bar lehet, hogy ezt csak poenkent jegyzi meg, mert az ilyen utak tobbsege hegyes videken kanyarog, nem egyszer komoly lejtok tetejen, ahol ha meglat az ember egy busz, ami a kanyarban meg az kiszelesedest is elfoglalja, ahova behuzodhatna elole, akkor csak azt kivanhatja, hogy barcsak delibab lenne a busz; de mivel nem az, igy jobb gyorsan visszavonulni egy egyenes szakaszig.

Szerencsere velunk semmi ilyesmi nem tortent, egy esetet kiveve. Amikor az utikonyv szerint csak ongyilkosoknak javallott uton mentunk fel, igen meredeken, igen magasra. (Az utikonyv persze az en kezemben volt, es titokban tartottam az ut becenevet.) Na itt jott szembe egy utjavito monstrum. Idezet az ut elejen talalhato tablarol: az ut nagyobb jarmuvek es kezdo vezetok szamara nem ajanlott (unsuitable), teli idoben pedig jarhatatlan. A szornyeteg persze lejott, es egy kanyarban talalkoztunk vele, szerencsere meg a hegy labanal, ahol viszonylag siman kikerult minket. No, azert mindjart az ut elejen lehetett latni par gusztusos kis autoroncsot, az ut komolysagat erzekeltetendo. Szolid rosszullettol eltekintve tuleltuk (szerintem es Jeno szerint klassz volt, dehat volt velunk ket gyengebb nem is ;-) akiktol utobb kaptunk is rendesen a fejunkre).

A taxirol (mint erdekes jarganyrol) mar meseltem. A masik jarmu-erdekesseg a busz, ami tobbnyire emeletes. Regebben az emelet nyitott volt, de aztan az esok es a gazdasagi fejlodes meghoztak oda is a tetot. Jegyet a buszon kell venni, elore kiszamolt aproert, tavolsagtol (megallok szamatol) fuggoen. A sofor itt is be van uvegezve, a penzt egy femtolcserbe kell bedobni, alul megszamolja valami es odebb kidob egy jegyet, rajta az aktualis megalloval, pontos idovel, a legtavolabbi, me'g ezzel a jeggyel elerheto allomas nevevel es meg vagy haromfele adattal (a sofor legnagyobbik lanyanak cime nincs rajta), amikre mar nem emlekszem. (Azota folytattam kiserleteket a szamolos torcserrel, es mar nem tunik biztosnak, hogy megszamolja. Bar lehet, hogy a sofor engedte el a hianyzo par penny-t, de ugy is kaptam jegyet, hogy 60p helyett 58-at dobtam be.)

Odafent eleg klassz buszozni, csak az ember ne kovesse el azt a hibat, mint en, hogy tele szatyrokkal maszik fol (sajna lent nem volt hely, bar font se tul sok), mert a csigalepcso menet kozbeni megmaszasa emlekezetes (es nem tul kivanatos) kaland, ha az ember nem tud kapaszkodni (ha tud, akkor csak egy picivel kevesbe szedito). Allni senki sem all. Ha tele a busz, akkor nem all meg, csak ha valaki le nem akar szallni, bar ennyire tele buszt meg nem lattam. Csucsforgalomban altalaban kettessevel maszkalnak a buszok, elkerulendo a telthazat. Igy aztan csak a megallokban zsufolodik ossze a nep, a buszok szepen, kenyelmesen felfaljak oket.

A busznak vannak kotelezo es opcionalis megalloi, az elobbin mindenkeppen megall, az utobbin csak akkor, ha 1. valaki le akar szallni, 2. a megalloban varakozok kozul valaki egyertelmuen jelzi, hogy fel akar szallni (es a busz nincs tele). Inkabb idoseket latog integetni (ahogy a taxinak szokas), gondolom regebben sokkal inkabb integetos modi volt, manapsag csak kiallnak egesz a tablahoz. Ja, a buszmegallo altalaban olyan, hogy sorba kell allni benne, es mindenfelelol vedett eso es egyeb termeszeti csapasok ellen.